Het begrip cryptogeld of cryptomunt wordt in een steeds grotere kring bekend,
al was het maar doordat de Bitcoin regelmatig het nieuws haalt.
Een cryptomunt kun je vanzelfsprekend gebruiken voor betalingen. Maar ook voor zoveel meer.
Cryptogeld bied een geweldig fundament voor andere toepassingen, bijvoorbeeld deze marktplaats.
Niet alleen kun je via de gebruikelijke advertenties handelen in wat je maar wilt, maar je kunt ook kennis uitwisselen.
En berichten, boodschappen en mededelingen van en voor iedereen. Cryptogeld wordt zo veel meer dan alleen een cryptomunt.
De munt wordt onderdeel van een totaalconcept, dat mensen dichter bij elkaar brengt.
Cryptogeld wordt een middel om mensen met elkaar in contact te brengen. En daarom spreken we op deze marktplaats van cryptocontacten.
Hoe werkt een cryptocontact? Cryptocontacten zien er uit als kaartjes met een QR-code er op.
Die kaartjes kun je afdrukken en als visitekaartje gebruiken, maar ook rechtstreeks verspreiden via Facebook, Instagram, Twitter en andere social media.
Wil je vooral contacten in je buurt leggen?
Prik het kaartje dan op de landkaart of kijk op de kaart naar de cryptocontacten in je omgeving.
Voordelen van deze marktplaats
het gebruik van de marktplaats is gratis, ook voor de adverteerder.
Deze marktplaats hanteert Natuurrecht.
Er is verder geen sprake van gebruiksvoorwaarden, privacystatements, disclaimers die niemand leest en daarom geen grond hebben.
De gebruikers zelf bepalen wat door de beugel kan en kunnen deelnemen aan de jury of contactpunten bespreken op discord of Telegram
Gebruikers en adverteerders hoeven zich niet aan te melden (in te loggen).
Wij verzamelen geen persoonsgegevens en sturen geen ongevraagde mail
Gebruikers en adverteerders zijn anoniem tenzij ze zelf hun identiteit prijsgeven
Om te beoordelen of een adverteerder authentiek is maken we onderscheid tussen groene en rode markeringen.
Groene markeringen geven aan dat de adverteerder eigenaar is van een aan de advertentie gekoppelde webpagina.
Een kaart van Nederland als prikbord
Advertenties worden op de landkaart afgebeeld met een rode of groene markering .
Maximaal 50 advertenties komen in beeld. Zoom in om meer advertenties te zien.
De zichtbare advertenties worden ook opgesomd onder de kaart.
De eerste klik op de kaart centreert de kaart.
Een klik op een kaartmarkering of in de lijst onder de kaart brengt het cryptocontact in beeld. Een klik buiten het cryptocontact sluit deze.
Om de kaartschaal te veranderen gebruik de +/- knop of op een touchscreen met twee vingers
Verschuif de kaart met de linker muisknop ingedrukt of op een touch-screen met de vinger
Mocht de opbouw van de kaart stagneren druk dan op de knop "Nederland"
Cryptocontacten
Kijk eerst eens naar een paar voorbeelden op de kaart of in de lijst er onder
Een klik op een titel die aanspreekt (of in de buurt) opent een preview
Onder de preview bevindt zich een open-knop die het cryptocontact naar een portemonnee brengt.
Als u dit voor het eerst doet wordt gevraagd naar een korte unieke naam of pseudoniem.
Deze naam functioneert als portemonnee-adres.
Wilt u de portemonnee berschermen tegen verlies of later gebruiken op een andere computer mail dan de bijbehorende pukcode naar uzelf (zie tabblad instellingen)
Onder het cryptocontact in de portemonnee staat een knop claim.
Een klik op die knop leidt naar de website van de adverteerder.
Op de achtergrond hoort u een rinkelend muntje en dat symboliseerd de waarde die in de waardebon is beloofd en die in uw portemonnee terecht komt..
Aarzel niet om aansprekende cryptocontacten van anderen te claimen.
Die ander vraagt immers aandacht voor zijn zaak en wordt gestimuleerd als dat blijkt te werken.
Zie een claim als een duimpje in plaats van een aanslag op iemands portemonnee.
Normaals: Zorg dat u de toegang tot de portemonnee niet kwijtraakt door de bijbehorende pukcode (tabblad instellingen/tandwiel) veilig te stellen.
Klik op de vierde knop in de portemonnee (contactpunten)
Klik op de groene knop "nieuw contactpunt". U ziet nu een zestal invulvelden en per invulveld is er hulp beschikbaar via de informatieknopjes .
Eenmaal gereed (cancel of opslaan), klik op "contactpunt-rubrieken" en daarna op "mijn contactpunten" om de advertentie terug te vinden.
Zorg dat de advertentie advertentiebudget krijgt door een EFL bedrag over te maken naar de titel van de advertentie.
Het cryptocontact wordt pas aktief als het saldo hoger is dan het claimbedrag.
Initieel is uw portemonnee gevuld met 0.00001000 EFL terwijl het minimale claimbedrag 0.00000001 is
Wil u alvast een wat ruimer saldo hebben kijk dan eens naar de vriendencampagne voor een beloning van 10.00000000 EFL
Cryptocontact adverteren:
De kaart van Nederland heeft zijn beperkingen. Wie weet van het bestaan van map.efl.nl ?
De stichting zal zeker haar best doen op deze website te promoten.
Maar er zijn veel meer media waar een cryptocontact op kan worden afgebeeld vooreen veel breder bereik.
Bovendien kan iedereen een interessant cryptocontact van een ander oppakken en plaatsen in op andere media.
Met kan verwijzen naar een cryptocontact met een link: https://efl.nl/?v direct gevolgd door de titel van het contactpunt.
Als daar spaties in staan kunnen die worden vervangen door een +
Een voorbeeld https://efl.nl/?vstichting+electronische+gulden
Men kan het cryptocontact in beeld brengen door het adres van het plaatje op te vragen: Open het contactpunt, klik op de deel-knop en klik op waardebon.
De browser brengt het cryptocontact in beeld en het adres kan uit de adresbalk worden opgehaald. Bijvoorbeeld
Op deze manier kan een lezer de barcode scannen. Het is daarom praktisch om het plaatje ook te combineren met een link.
Waar kun je zoal adverteren:
Onderstaand staan een aantal voorbeelden om de fantasie op gang te helpen. De mogelijkheden zijn natuurlijk oneindig.
Op de eerste plaats is het niet nodig om het cryptocontact op de kaart van Nederland te prikken.
Op de kaart van Nederland is het niet aan te raden om waardebonnen te plaatsen met een hoge claimwaarde.
Als u de waardebon gericht in beeld brengt, bijvoorbeeld bij een kassa, dan zou dat wel kunnen.
Vooral als de ontvangen EFL wordt geaccepteerd als tegoed/korting bij een volgende kassa-afrekening, bijvoorbeeld tot een maximum van X euro per keer.
Op de tweede plaats kunnen zowel het plaatje als de link worden gemaild. Onder de deelknop zit standaard een mail-functie.
Op een webshop. Een voor de hand liggende plaats is wederom de kassa. Een combinatie met een inwissel garantie/korting bij een volgende aankoop is een kleine stap in de richting van het volledig accepteren van EFL als betaalmiddel.
Op een webpagina. Zeker als de webpagina nieuwswaarde heeft kan herhaalbezoek worden gestimuleerd door een andere claimfrequentie in te stellen dan eenmalig.
Op een twitter tweet. Als de link naar het contactpunt wordt getweet dan zal twitter niet de waardebon in beeld brengen maar een plaatje en tekst van de website waar het contactpunt naar wijst.
Als een twitteraar daar op klikt wordt het contactpunt geopend. Een voorbeeld
Op de voorkant of achterkant van een visitekaartje.
Als een cryptocontact wordt geopend is er via de deel-knop een a4-pagina beschikaar met waardebonnen in het formaat van een visitekaartje.
Strategie achter de marktplaats:
De doelstelling achter cryptogeld is om een parallelle, op cryptogeld gebaseerde economie op te bouwen naast het euro-systeem.
Daarvoor is het nodig dat zoveel mogelijk mensen cryptogeld in beeld krijgen en zo mogelijk ook gaan bezitten
Een van de mechanismes van cryptogeld is dat een groot deel van de oplage relatief snel op de markt komt.
Dat heeft tot gevolg dat een groot deel van de oplage bij een beperkte groep terecht komt.
Het uitgangspunt is dat die groep een deel van kun cryptogeld bezit zal verkopen om het persoonlijke vermogen in balans te houden.
Zo zien we dat het Bitcoinbezit langzaam is verschoven van early adopters naar grotere beleggers en nu zelfs naar landen:
Een overzicht.
Na iedere crytomunt lancering komt een groot deel van de oplage via miners of 'airdrops' relatief snel op de markt als prooi voor speculanten.
Dat gebeurde ook bij de eGulden. Een deel van de oplage, de premine, belande bij de stichting Electronische Gulden die zich tot doel stelde om er zoveel mogelijk Nederlanders mee te bereiken.
Daartoe hebben we een tiental campagnes opgezet op basis van zorgvuldig uitgedachte criteria.
We zagen snel dat we conservatief moesten zijn met uitdelen om te voorkomen dat opnieuw de groep bezitters te klein zou blijven.
Het zal duidelijk zijn dat de huidige marktplaats bedoeld is om de zichtbaarheid van eGulden te vergroten, maar ook om het bezit te verspreiden.
We weten nog niet precies hoe en wanneer we de premine daarbij gaan betrekken.
Een logische gedachte is om cryptocontacten daarvoor in te zetten omdat een contactpunt, als waardebon, een perfect mechanisme biedt om eGulden te verspreiden.
Ze bieden daarnaast de mogelijkheid voor de bestaande bezitters om iets positiefs met hun vermogen te doen, zelfs al is het de promotie van een goed initiatief van een ander.